Lätta brödbaket.

Idag provade jag att "baka" bröd. Jag är ungefär sämst på att baka, men detta lyckades jag med.
Detta är grundreceptet:
7 dl mjöl av valfritt slag, men gärna hälften vetemjöl (Jag tog 4 dl vetemjöl, 2,5 dl grahamsmjöl och 0,5 dl hvregryn).
4 dl filmjölk
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt



Degen ska bli som en klistrig gröt. Smörj en avlång brödform med lite rapsolja eller lägg i ett bakplåtspapper. Häll över degen i formen. Ställ in brödet i mitten av ugnen och låt det gräddas i 40–60 minuter på 175 graders värme. Ett superlätt och gott bröd som går att variera i all oändlighet med nötter, morötter, sirap m.m.


Jag puttade i små kluddar i min muffinsform i brist på andra formar, men det blev ju aningen konstig form på ett bröd. Skulle rekommendera avlånga formar, som Underbaraclara hade i sitt recept. I den här muffinsformen bakas brödet ganska fort, ca 20 minuter.

Kommentarer
Postat av: mamma

smidigt med bikarbonat, så slipper du vänta på att det ska jäsa! Tycker du är hurtig som bakar!

Kram mamma

2012-01-17 @ 19:51:29
Postat av: Christine

Va duktig du är som bakar bröd! Nyttigt såg det ut att vara oxå! Jag köpte idag ingredienser för att kunna göra Nyponbars, tänkte testa å göra egna bars å se om det kan bli ett lite nyttigare godis/mellanmål...

2012-01-18 @ 22:33:14
Postat av: Malin

Här är ett recept som är enkelt (och jättegott!)



http://malinsmonolog.blogg.se/2012/january/ratt-svar.html



tipstips!

2012-02-17 @ 10:53:03
URL: http://malinsmonolog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0